Bruce is uitgebreid geïnterviewd voor de podcast van Hollywood Reporter. Vanwege de aankomende Tracks II-box en de Road Diary-nominaties voor de Emmy Awards maakt Springsteen nog wat promotie. Zo was hij vorige week met Max Weinberg in Los Angeles bij een screening. En Hollywood Reporter-journalist Scott Feinberg sprak 75 minuten lang met Bruce in zijn home studio in Colts Neck, New Jersey.

Het gesprek is uitgebracht als deel van de Awards Chatter-podcast. Feinberg gaat in vogelvlucht door Springsteens leven en carrière, en Bruce praat geanimeerd en in nog meer detail dan in zijn autobiografie over zijn jeugd en andere zaken. Een interessante nieuwtje uit het gesprek is dat Bruce zegt dat hij nog een keer eenzelfde optreden als dat op Broadway wil gaan doen. “Het was een van de leukste dingen die ik ooit in mijn leven heb gedaan en ooit zal ik het nog eens ergens doen.” Het vijf kwartier durende interview is zeer de moeite waard om te beluisteren, op de eerste zes minuten na, die de journalist vult met een opsomming van de eindeloze lijst van prijzen die Springsteen heeft gewonnen en daarbij de jaartallen waarin dat gebeurde noemt.

Tegelijk geproduceerde albums

Springsteen geeft ook wat meer achtergrond over de albums die met Tracks II worden uitgebracht. “Drie van de platen komen uit de jaren negentig. Ik maakte gewoon platen die om de een of andere reden nooit zijn uitgebracht. De timing voelde niet goed, of ik had het gevoel dat ze niet af waren, of mijn hoofd was er op dat moment nog niet klaar mee. Ik bleef dat doen tot in de jaren 2000. Toen ik Western Stars maakte, maakte ik tegelijkertijd een andere plaat genaamd Twilight Hours. Ik dacht dat het allemaal nummers waren die voor één plaat waren geschreven. Zo had ik een overschot aan materiaal en het materiaal was onderscheidend. Hetzelfde gebeurde met The Ghost of Tom Joad.

“Er is een plaat genaamd Somewhere North of Nashville die tegelijkertijd met Tom Joad is geschreven. Het is een soort rootsrock-countryplaat en ik nam ‘m ’s middags op, terwijl ik ’s avonds Tom Joad opnam. En het is uiteindelijk een heel coole plaat geworden.

“Nadat ik ‘Streets of Philadelphia’ had geschreven, schreef ik een plaat die Streets of Philadelphia Sessions heet. De originele titel van het album is The Farewell Party, naar de titel van het laatste nummer op de plaat. Die plaat laat zien hoe ik experimenteerde met het proces dat ik ook gebruikte om ‘Streets of Philadelphia’ te schrijven, waarbij ik twee drumloops gebruikte en alles op synthesizers schreef, wat de muziek een bovenzinnelijke, dromerige kwaliteit gaf. Dus ik experimenteerde veel en schreef veel verschillende soorten teksten.

“Een andere plaat was muziek voor een film die in ieder geval nu nog niet gemaakt is. En de laatste plaat, genaamd Perfect World, is de enige plaat in de box die ik heb samengesteld uit verschillende, ik zou willen zeggen, rockmuziek die ik had. En ik heb daar een album van gemaakt dat ik behoorlijk goed vind. Het zal een avontuur worden voor mijn fans.”
Aan het einde van het gesprek zegt Bruce  dat hij nog een nieuwe plaat wil maken. “Ik wil geweldige nummers blijven schrijven die iets betekenen voor mijn publiek. Daar draait mijn leven om. Ik wil weer een geweldige plaat maken. Ik wil een plaat maken die iets betekent voor mijn fans, die hen raakt. Die iets voor mij betekent en die voortbouwt op het werk dat ik heb gedaan. Daar draait mijn leven om en dat is wat ik hoop te blijven doen.”