Vrijdagavond 26 juli, op de dag tussen de twee Londen-concerten in, vindt er nog een Bruce-gerelateerd event plaats in de Britse hoofdstad: Springsteen on screen: an evening with Thom Zimny. In een bioscoop wordt regisseur en editor Thom Zimny geïnterviewd over zijn werk met Springsteen. Ook wordt er beeldmateriaal getoond. René Slegers was erbij en doet verslag voor Be True.

In de Prince Charles Cinema, een mooie oude bioscoop in Londen, staat een bijzonder event op de beeldreclame. ‘Springsteen on screen’ is al geruime tijd ‘sold out’ en er vormt zich een lange rij fans voordat de deuren opengaan. “On Friday 26th July, we’ll be throwing our doors wide-open to welcome Grammy & Emmy award winning Director, Editor and longtime collaborator with Bruce Springsteen and Jon Landau, Thom Zimny, to the PCC stage for ‘SPRINGSTEEN ON SCREEN: an evening with THOM ZIMNY’.”
De avond begint met vier nummers uit verschillende documentaires van Zimny. ‘London Calling’ (2012), ‘Badlands’ (1979), ‘Tenth Avenue Freeze-Out’ (1975) en ‘Jungleland’ (1999). Het is schitterend om deze nummers op een groot scherm in een bioscoop te zien. Als Zimny met een applaus wordt begroet door het publiek in de zaal en plaatsneemt op het podium voor het scherm met een still uit de No Nukes– documentaire, begint het interview met Zimny over zijn werk en vooral zijn onderzoek. Hij vertelt dat de opdrachten als vanzelf op zijn bureau komen te liggen. Zoals bij de docu over Hammermith Odeon, als Bruce zelf schijnbaar een stukje footage heeft gezien en een briefje geeft aan Zimny met de woorden “check out Hammersmith”. Er is geen vergadering, geen officiële opdracht. Zimny gaat op onderzoek uit en bekijkt veel beeldmateriaal, zelfs zonder geluid, en beluistert bootlegs van het concert. Op die manier is deze documentaire ontstaan.
Zeker voor het oudere materiaal was het een uitdaging om er een documentaire van te maken, zoals voor de Wings for Wheels-documentaire bij de Born to Run-box. Zimny vertelt dat ze live-beelden kregen van een fan en daarmee gingen werken om zoveel mogelijk authentiek materiaal te kunnen verwerken. Ook de beelden van het gezin en van een jonge Bruce in de tuin van zijn familie in Freehold werden gebruikt na uitgebreid onderzoek en met toestemming van de zussen van Bruce. Bij de uitleg over de totstandkoming van The Promise-documentaire (ter gelegenheid van de verjaardag van Darkness on the Edge of Town) vertelt Zimny over de opnamen in de studio tijdens de productie. Ook hiervan worden fragmenten getoond. Bruce wilde vooral de drums goed laten klinken, maar hij was steeds ontevreden over het geluid. De opnamen werden gemaakt in het hele gebouw van de studio, tot aan in de lift toe, maar toch bleef Bruce roepen dat hij de drumstokken kon horen: “Sticks!”

Als dan een fragment volgt waarin Garry vele jaren later uitlegt dat hij maanden zat te wachten op een telefoontje om de lp af te maken en dat bleek dat ze al die tijd met de drumpartij bezig waren geweest en Garry zijn duidelijke mening daarover geeft (in The Promise), wordt er in de zaal hard gelachen. Dit was erg grappig, omdat Garry (samen met zijn vrouw Nicki Germaine) zelf ook in de zaal zat en de rustigste E Streeter op deze avond voor de grootste lach van de avond zorgt! Als het gaat om de latere documentaires is de samenwerking met Bruce essentieel voor Zimny. Hij vertelt hoe Springsteen hem belt na het zien van een B-movie met Jean Claude Van Damme en diezelfde sfeer in de documentaire wil hebben. Of dat Bruce de originele grain in de opnamen wil, zodat het zo reëel mogelijk is.
Ook vertelt Zimny over de hoeveelheid materiaal dat in de archieven is opgeslagen en dat het onderzoek en bekijken heel belangrijk maar tijdrovend werk is. Vooral door het editen wil hij ook een bepaalde sfeer teweegbrengen, bijvoorbeeld door het tonen van een oude vlag op het juiste moment. Na afloop van het interview volgen vragen vanuit het publiek en natuurlijk wil men weten wat het nieuwe project wordt. Als je goed geluisterd had, wist je het antwoord op die vraag al: onbekend, afwachten wanneer Zimny weer een briefje krijgt aangereikt van Bruce…
Na het interview worden nog enkele nummers getoond uit de diverse documentaires. Dan is goed te zien hoeveel research er gedaan is bij de verschillende nummers en hoe alles gemonteerd en gemixt is, precies zoals Zimny vanavond heeft uitgelegd.
De getoonde nummers:
- ‘Thunder Road’ (Broadway)
- ‘Hitchhiker’ (Western Stars)
- ‘Letter to You’
- ‘Prove it All Night’ (2009?)
- Darkness on the Edge of Town’ (2009?)
- ‘Born to Run’ (1981)
- ‘Dancing in the Dark’ (Barcelona, 2002)