Meat Loaf is misschien niet de eerste artiest waar je aan denkt als Springsteen-fan, toch is de connectie er: Max Weinberg en Roy Bittan speelden mee op het Bat Out of Hell-album van Meat Loaf uit 1977. Het was de periode waarin Bruce een rechtszaak voerde tegen zijn eerste manager Mike Appel en dus kon hij zelf geen muziek opnemen met de E Street Band. Dat gaf de verschillende E Street Bandleden de vrije hand om zich aan muzikale projecten zonder hun broodheer te wijden.
Afgelopen weekend (29 april-1 mei 2022) voerde Remember Jones samen met zestien muzikanten, onder wie Max Weinberg, Johnny Pisano (van de band van Willie Nile) en Adam Weiner (van de band Low Cut Connie), een theaterproductie op van dat Bat Out of Hell-album. De optredens vonden plaats in het Axelrod Performing Arts Center in Deal, New Jersey, slechts enkele kilometers van Asbury Park. De avond opende met de integrale uitvoering van Bat Out of Hell, gevolgd door nog een aantal andere bekende nummers van Meat Loaf.
Tijdens het eerste deel van de avond nam Max zes nummers voor zijn rekening. Het was voor Max de eerste keer dat hij de muziek van het album live speelde. De show was energiek en theatraal. Max had tijdens de optredens (drie uitvoeringen in totaal) zichtbaar lol en genoot van de samenwerking met Remember Jones. Na drie en een halve dag repeteren stond de productie als een huis.
‘Paradise by the Dashboard Light’
Na afloop deed Max een Q&A met Remember Jones (pseudoniem van muzikant Anthony D’Amato, die ook theaterproducties gemaakt van de albums Back to Black (Amy Winehouse), Tommy (The Who), Mad Dogs and Englishmen van Joe Cocker en Hair). Max vertelde dat het spelen van de muziek van dit album een uitdaging was, niet alleen voor hemzelf maar voor de hele band. Dat kwam omdat tijdens de albumopnames geen enkel nummer in een keer in z’n geheel was opgenomen, maar alles in stukjes die later aan elkaar gemixt zijn. Zo bestaat ‘Paradise by the Dashboard Light’ uit zes verschillende segmenten die allemaal apart opgenomen zijn. Door op deze manier op te nemen waren er muzikaal dingen mogelijk die bij een integrale opname niet mogelijk zouden zijn. Consequentie daarvan is wel dat live uitvoeren dus een uitdaging is, waardoor de band in deze productie aanpassingen moest maken.
Met Bruce het busje inladen
Een leuke anekdote die Max vertelde was dat Bruce hielp met het inladen van Max’ drums in het busje voorafgaand aan de opnamesessies en dat dat mogelijk meteen ook een van de laatste keren was dat zij dat zelf moesten doen. Max vertelde ook dat hij zijn positie als drummer bij de E Street Band kreeg doordat hij, zonder dat hij in die tijd Bruces muziek kende, de cues begreep en in dienst van de band speelde.
De reden dat Max op slechts drie van de nummers van Bat Out of Hell speelde, is dat Todd Rundgren de productie van het album overnam. En Rundgren wilde zijn eigen band inzetten in plaats van de muzikanten die Steinman en Meat Loaf hadden uitgekozen. Long story short, op een dag vond Max zijn drumkit ingepakt in de studio klaarstaan en zo kwam hij er achter dat hij ontslagen was.