Vandaag is de single ‘Faithless’ uitgekomen, het titelnummer van het derde album uit de boxset Tracks II – The Lost Albums. Eerder verschenen al ‘Blind Spot’ en ‘Rain in the River’.
Het derde album Faithless was bedoeld als soundtrack voor een film die nooit is verschenen. Bruce schrijft daarover: “Faithless was werk dat ik (in opdracht) maakte voor een spirituele westernfilm die rond 2004 in de maak was. Ik heb gemerkt dat je in Hollywood lange tijd (in de fase, red.) ‘in ontwikkeling’ kunt verdwijnen, dus ik dacht: laat ik deze plaat nu maar uitbrengen en jullie de resultaten van mijn interessante project laten horen.” Het persbericht geeft extra informatie: “Springsteen nam een groot deel van Faithless op tussen de afsluiting van de Devils & Dust-tour in november 2005 en de release van We Shall Overcome: The Seeger Sessions in april 2006. In de elf nummers van de plaat – waaronder vier instrumentale stukken, geschreven als tussenstukken voor de film – verkent Faithless Springsteens unieke visie op spiritualiteit in het mythische Amerikaanse Westen, terwijl hij binnen dit onbekende artistieke medium werkt.
‘Dit was een echt ongewone verzameling nummers’, herinnert Springsteen zich. Faithless is gedurende twee productieve weken in Florida in zijn geheel gecomponeerd, voordat er ook maar één beeld van de film was opgenomen. Bruce zegt over het resultaat: ‘Je kon details en misschien een personage of twee herkennen. Maar voor het grootste deel schreef ik gewoon sfeervolle muziek waarvan ik dacht dat die erbij zou passen.’ Het album werd voornamelijk als soloalbum opgenomen, met gastoptredens van producer Ron Aniello, muzikanten die met de E Street Band touren – Soozie Tyrell, Lisa Lowell, Curtis King, Jr., Michelle Moore en Ada Dyer – en bijdragen van Patti Scialfa en hun zonen Evan en Sam Springsteen.”
‘Blind Spot’ is het eerste nummer van het album dat als titel Streets of Philadelphia Sessions heeft gekregen. Dit is het befaamde album met drumloops en synthesizergeluiden, dat Bruce in 1993 opnam en waarover hij in het verleden geregeld in interviews heeft gesproken. “De mogelijkheid om thuis muziek op te nemen wanneer ik wilde, stelde me in staat om een breed scala aan verschillende muzikale richtingen in te slaan”, zei Springsteen erover in het persbericht bij de aankondiging van Tracks II.
Het persbericht bij de single geeft meer informatie: “Een verzameling van tien nummers die fans eerder kenden als zijn langverwachte ‘loops-plaat’. Streets of Philadelphia Sessions, geschreven kort na zijn Oscar-winnende naamgenoot, laat zien hoe Springsteen zijn interesse in hedendaagse ritmes van muziek, in dit geval uit het midden van de jaren ’90, en met name West Coast-hiphop, verkent. Aanvankelijk bestudeerde Springsteen cd’s met drumsamples thuis in Los Angeles, maar hij begon zijn eigen loops te maken met engineer Toby Scott — wat een ritmische basis vormde, die hij later met keyboards en synthesizers zou uitbouwen. Wat zowel een openbaring als een wijziging is bij de opnames in zijn thuisstudio, is dat Springsteen de voornaamste instrumentalist is van het grootste deel van Streets of Philadelphia Sessions — met wat assistentie van zijn tourband uit 1992-1993, evenals Patti Scialfa, Soozie Tyrell en Lisa Lowell.
“Het centrale thema van de plaat is ‘Blind Spot’, een nummer dat twijfel en verraad in relaties onderzoekt. ‘Dat was precies het thema waar ik op dat moment op zat’, legt Springsteen uit. ‘Ik weet eigenlijk niet waarom. Patti en ik hadden een geweldige tijd in Californië. Maar soms, als je je vastklampt aan één nummer dat je leuk vindt, dan volg je die richting. Ik had ‘Blind Spot’, en die draad volgde ik door de rest van de plaat.’
“Streets of Philadelphia Sessions was volledig voltooid, gemixt en gepland voor een release in het voorjaar van 1995, maar werd uiteindelijk aan de kant geschoven – toen Springsteen besloot om voor het eerst in zeven jaar weer samen te werken met de E Street Band. ‘Ik dacht: misschien is het tijd om gewoon iets met de band te doen, of de fans te herinneren aan de band of dat deel van mijn werkleven’, herinnert hij zich. ‘Dus die kant gingen we op. Maar ik vond Streets of Philadelphia Sessions altijd erg leuk… Tijdens de Broadway-show bedacht ik om het uit te brengen [als een losse release]. Ik berg altijd alles op, maar ik gooi niets weg.'”