Springsteen en de E Street Band hebben woensdag 28 juni de Göteborg-trilogie afgesloten met een geweldige show en een toepasselijk eind. Bruce haalde twee bordjes op uit het publiek die verwezen naar ‘Twist and Shout’. Dit is het nummer waarop volgens de overlevering het oude Ullevi-stadion in 1985 zodanige schade opliep door het meespringende publiek, dat het gesloopt en opnieuw opgebouwd moest worden. Bruce beloonde het publiek met deze extra toegift na ‘Tenth Avenue Freeze-out’.
De show begon met ‘Night’, een nieuwe opener voor Göteborg dat deze tour pas een keer eerder, in Houston, gespeeld was. Geen ‘Letter to You’ deze keer (tweede show deze tour dat dit nummer werd overgeslagen), maar ‘Darkness on the Edge of Town’. Na ‘Nightshift’ ook geen ‘Mary’s Place’, maar ‘Trapped’ gevolgd door ‘Johnny 99’ en ‘The E Street Shuffle’, twee nummers die normaliter standaard op de setlist stonden maar in Göteborg nog niet gespeeld waren. Daarna ‘The River’, gevolgd door het vaste stramien. ‘Thunder Road’ werd opnieuw overgeslagen; Bruce leek al rekening te houden met een extra toegift aan het eind.
Paul Snelders heeft deze week alle drie de shows in Göteborg gezien en schreef over het derde concert: “In een woord WOW! De voortekenen waren er, maar het was meer hoop dan geloof. Toch werd het een magische avond. Het begon al met ‘Night’, voor mij een totale verrassing. Daarna hield Bruce het tempo hoog, met wat essentiële veranderingen in de setlist ten opzichte van twee dagen eerder. Zo kwam ‘Trapped’ weer voorbij. En ‘Johnny 99’, geweldig met de blazers voor op het podium.
“Na twee intense rustmomenten, ‘The River’ en ‘Last Man Standing’, gingen ze vol gas door. Langzaam opbouwend naar een passend hoogtepunt. Bij ‘Glory Days’ liep Bruce naar beneden om een groot bord uit het publiek te halen met de tekst ‘It’s time to break the stadium’. Om daarna door te zetten met een zeer gedreven ‘Dancing in the Dark’. En dat hij het serieus nam bleek wel toen hij bij ‘Tenth Avenue’ wederom een sign uit het publiek haalde waarop stond ‘You can’t leave Ullevi without playing Twist and Shout’. Dit werd dan ook de grote toegift, met heerlijke hoofdrollen voor het publiek natuurlijk, maar ook de blazers. Het stadion stond weer ouderwets op z’n kop! Na de gebruikelijke maar mooie afsluiter ‘I’ll See You in My Dreams’, gaf Bruce ons een laatste boodschap: ‘We will be back!’ Het was een avond met een gouden randje.”
Paul Meerman was ook bij de drie concerten en mailde over de afsluiter: “Het derde optreden in Götebörg was gelukkig weer onder goede weersomstandigheden. Na een dagje rollcallen en schuiven van zon naar schaduw mochten we eindelijk definitief plaatsnemen in de schaduw van het podium. De zon bleef echter schijnen. Dit keer op het podium. Te beginnen met de verrassende opener ‘Night’. Knap en gedurfd dat The Boss met zijn vastomlijnde setlist toch opent met een voor het grote publiek relatief onbekend nummer. Met een ‘one, two, three, four’ ging het verder met ‘No Surrender’. En het Zweedse publiek, op straat vriendelijk doch toch wat gereserveerd, ging meteen mee in het tempo van Bruce en de band.
“Bruce speelde het eerste uur strak, zonder veel opsmuk en zonder veel woorden. Ik persoonlijk vond de uitvoering van ‘Prove It All Night’ erg strak. ‘Darkness on the Edge of Town’ verscheen weer op de setlist, evenals later het uitgebalanceerde ‘Trapped’. De show denderde door en het was mooi om te zien dat de tribunes snel en vaak de bewegingen uit het voorvak overnamen. Het werd hierdoor in het hele stadion erg sfeervol en het leek ook de band te pakken. Zowel Bruce als Stevie moedigden het publiek met regelmaat aan om vooral door te gaan. Dat sloeg weer over op de band en dat zorgde voor een muzikaal goede avond met veel plezier.
“Dat Bruce zou eindigen met ‘Twist and Shout’, met een stukje van ‘La Bamba’ erin, was onvermijdelijk. Mede door het verhaal over het afgebroken stadion, Bruce en dit nummer. Maar ook de vele signs brachten Bruce ertoe dit nummer te spelen. Een nummer dat overigens niet van The Beatles is zoals velen denken. Onze vriendenclub denkt aan de Isley Brothers, maar ook The Top Notes worden genoemd (de eerste opname is inderdaad van de band the Top Notes. Het nummer is geschreven door Phil Medley en Bert Berns, red.). Een mooi slot van de avond waren de laatste woorden: ‘Götebörg, we will be back!’ Van mij mag het. De concerten zijn een feestje, de tripjes zijn een feestje en het ontmoeten van oude en nieuwe vrienden is een feestje.”
Setlist 28-6: Night / No Surrender / Ghosts / Prove It All Night / Darkness on the Edge of Town / The Promised Land / Out in the Street / Kitty’s Back / Nightshift / Trapped / Johnny 99 / The E Street Shuffle / The River / Last Man Standing (soloakoestisch) / Backstreets / Because the Night / She’s the One / Wrecking Ball / The Rising / Badlands // Born in the USA / Born to Run / Bobby Jean / Glory Days / Dancing in the Dark / Tenth Avenue Freeze-out / Twist and Shout / I’ll See You in My Dreams (soloakoestisch)