Op woensdagavond 29 maart traden Springsteen en de E Street Band op in de Little Caesars Arena in Detroit. ‘Darkness on the Edge of Town’ kreeg een tourdebuut.
‘Darkness’ in plaats van ‘Trapped’ was ook de enige setwijziging met die van de vorige show, maandagavond in Washington.
Ondanks, of wellicht dankzij, de weinig variërende setlisten worden de concerten van deze tour unaniem lovend door plaatselijke pers ontvangen. Zo ook de show in Detroit. Journalist Adam Graham schreef voor Detroit News een recensie: “Het publiek schreeuwde ‘Nee!’ en zwaaiden hun armen uit protest toen Springsteen ongeveer tweeënhalf uur na aanvang van de show vroeg of iemand al klaar was om naar huis te gaan. Maar op een gegeven moment moet het feest wel ten einde komen, op een gegeven moment moet iedereen naar huis. Springsteen maakte zijn punt duidelijk halverwege de show toen hij de tijd nam om het verhaal te vertellen over zijn eerste band, de Castiles, waar hij in 1965 bij aansloot toen hij nog maar 15 jaar oud was. Zanger George Theiss, die Springsteen uitnodigde om bij de band te komen (hij ging toen uit met de zus van Springsteen), overleed in 2018, waardoor Springsteen het laatste overgebleven lid van zijn allereerste rock-‘n-roll-bandje is. Dat besef hielp bij het vormgeven van Letter to You, het Springsteens album uit 2020, dat midden in de COVID-19-pandemie werd uitgebracht en dat bol staat van de geesten uit Springsteens verleden. Bruce zong ‘Last Man Standing’, een serieus nummer over die tijd met de Castiles en hoe het voelt om er nu op terug te kijken, in een donkere, soloakoestische uitvoering (hij werd kort vergezeld door Barry Danielian op trompet). Springsteen introduceerde het met een simpele, gemeende boodschap van vriendelijkheid: ‘Wees goed voor jezelf, wees goed voor je dierbaren, wees goed voor de wereld. Want dit is alles wat we hebben.’
“Die uitvoering van ‘Last Man Standing’ vloeide over in ‘Backstreets’ en luidde het meest levendige deel van de avond in – de vreugde na de pijn – en transformeerde de show in een viering van het leven en de geneugten van het leven. Want ja, we zijn er nog steeds, Springsteen toert nog steeds en dit was een behoorlijk opwindende manier om een doordeweekse avond in Detroit door te brengen. Elk volgend nummer maakte dat punt een stukje meer duidelijk, waarbij de band achter elkaar de sterkste lofzangen speelde, van het lot tartende ‘Wrecking Ball’, waarvan het thema veerkracht versterkt wordt door de context, tot het gemeenschappelijke ‘The Rising’.
“De huislichten van de arena gingen aan tijdens ‘Born to Run’, een terugkeren showelement dat nog steeds speciaal aanvoelt, en ze bleven aan tijdens de triomfantelijke serie ‘Rosalita’, ‘Glory Days’, ‘Dancing in the Dark’ ( Springsteen scheurde zijn shirt open aan het einde van dit nummer) en ‘Tenth Avenue Freeze-out’. Normaal gesproken zou dat het zijn – goedenavond allemaal, kom veilig thuis – maar nadat de E Streeters het podium verlaten hadden, kwam Springsteen terug om ‘I’ll See You in My Dreams’ alleen op akoestische gitaar op te voeren, nog een aangrijpend Letter to You-nummer over de dood en hoe we onze dierbaren levend houden in ons hart.
“Dat was zijn verklaring, de belangrijkste boodschap van de show en deze tour. Zonneschijn en regen, geluk en pijn. Het een kan niet zonder het ander, en het een is het ook niet waard zonder het ander. Springsteen en de E Street Band zorgden er woensdag voor dat de arena tot leven kwam, hopelijk niet voor de laatste keer. En dat is, net als het leven zelf, niet vanzelfsprekend.”
De volgende show is zaterdagavond in Madison Square Garden in New York.