Born in the USA show als download

15-05-2015

De Born in the USA-show van 5 augustus 1984 in de Brendan Byrne Arena in East Rutherford, New Jersey, is sinds deze week als download verkrijgbaar in de officiële webstore.

Na concerten van de Born to Run-, Darkness- en The River-tour, is nu ook een Born in the USA-show uitgebracht. Dit concert was de eerste van tien shows in deze zaal aan het begin van de Born in the USA-tour. Fans hadden gehoopt op de uitgave van de laatste show uit deze reeks van tien, het concert op 20 augustus waar ook Little Steven als special guest en de Miami Horns kwamen meedoen, maar Toby Scott legde aan Backstreets uit dat de keuze voor uitgave van live-opnames belangrijk is dat er een meer-sporenopname beschikbaar is die opnieuw gemixt kan worden. "En in de volgorde van de uitgaves kies ik niet voor de beste als eerste, omdat we dan bij de latere uitgaves met de minder spectaculaire shows komen." Het concert van 5 augustus 1984 is een typisch Born in the USA-concert, met vier nummers van Nebraska op de setlist, 'Pink Cadillac' en 'Growin' Up' in de tweede set en 'Jersey Girl' en 'Jungleland' in de toegiften. De show is al als download verkrijgbaar, de cd-versie wordt pas in juni verstuurd.



Sessions Band bij Kristen Ann Carr-benefiet

13-05-2015

Zaterdag 16 mei treedt een groot deel van Springsteens Sessions Band op op het jaarlijkse benefietgala van het Kristen Ann Carr Fund.

De samenstelling waarin ze optreden heet de Tribeca Playboys en bestaat uit: Charlie Giordano (accordion), Jeremy Chatzky (staande bas), Larry Eagle (drums), Sam Bardfeld (viool en zang), Soozie Tyrell (viool en zang), Lisa Lowell (zang en gitaar), Eddie Manion (saxofoon) en Curt Ramm (trompet). In aanvulling hierop zal Nils Lofgren van de partij zijn. Dit jaar wordt Springsteens regisseur Thom Zimny in het zonnetje gezet als belangrijke supporter van het fonds.

Het Kristen Ann Carr Fund is het fonds van Springsteens co-manager Barbara Carr en diens echtgenoot Dave Marsh en opgedragen aan hun dochter die in 1993 overleed aan sarcoma, een zeldzame vorm van kanker. Jaarlijks is er een benefietgala, waar Springsteen een vaak geziene gast is. Of hij dit jaar van de partij zal zijn, is niet officieel bekendgemaakt, maar gezien het optreden van de Tribeca Playboys, waaruit destijds de Sessions Band is ontstaan, is dit goed mogelijk.



Nils Lofgrens optreden in New York

05-05-2015

Nils Lofgren, die eind vorig jaar een solotour in Engeland deed, geeft nu een aantal concerten aan de Oostkust van Amerika als akoestisch duo. Hij heeft 4 mei opgetreden in de club van BB King in New York City. Het was een kleine zaal, met een nachtclubachtige setting, waar mensen aan tafels zitten en eten terwijl de artiest optreedt. Kari-Anne Fygi is op vakantie in de VS, was erbij en schreef een verslag.

Het was een show van een serie optredens aan de oostkust die Nils doet met Greg Varlotta. Gister had Lofgren een special guest tijdens de laatste twee nummers ('Because the Night' en 'Shine Silently'): Charles Giordano.


Nils speelt ook harp (links). Rechts Nils en Charlie Giordano. (Foto's: Kari-Anne Fygi)

De show had een paar E Street-momenten. "Miss you Clarence", zei Lofgren voor de aankondiging van het nummer 'Miss you C'. Hij vertelde dat hij 60 werd op de dag van Clarence' begrafenis. Hij had geen enkele behoefte om zijn verjaardag te vieren, maar zijn vrouw Amy haalde hem over. Samen met E Streetleden en de crew gingen ze die dag uit eten en dat deed hem goed, zegt hij. In het nummer noemde hij ook Terry en Danny. 

Lofgren gaf een shout-out naar Steve Van Zandt voorafgaand aan zijn Sopranos-nummer 'Black Books'. Het op een na laatste nummer van de show was 'Because the Night'. Nils: "Het was tijdens The Rising-tour in Europa. Bruce speelde vier avonden achter elkaar 'Because the Night'. Met die lange gitaarsolo van hem. Tot hij tijdens een solo op de vierde avond naar mij wijst: 'You go.' Ik moest de solo overnemen. Was maar goed dat ik op dat moment naar hem keek, anders had ik het gemist. Want het overkomt je maar één keer: dat je niet oplet en zijn cue mist, geloof me! Sindsdien doe ik de solo van het nummer."


Foto: Kari-Anne Fygi.


Springsteen gaat Pete Townsend prijs uitreiken

23-04-2015

Springsteen gaat op verzoek van de MusiCares-liefdadigheidsorganisatie een prijs aan The Who's gitarist/singer-songwriter Pete Townshend uitreiken op 28 mei in het Best Buy Theater in New York.

Townshend krijgt de Stevie Ray Vaughan Award vanwege zijn steun aan een fonds van MusiCares dat afkickprogramma's aan verslaafden biedt. The Who-manager Bill Curbishley wordt onderscheiden met een MusiCares From the Heart Award.

Townshend gaat ook optreden met The Who maar wel zonder medebandlid, zanger Roger Daltrey. Billy Idol, Joan Jett en Mick Jones (Foreigner) gaan ook de bühne op om te spelen. Springsteen staat niet op de lijst van optredende artiesten, maar zou in dit rijtje collega's niet uit de toon vallen mocht hij zin krijgen om mee te doen.



Uitgelekt platencontract onthult toekomstplannen

18-04-2015

Wikileaks heeft een document, schijnbaar Springsteens platencontract dat hij waarschijnlijk vorig jaar met Sony Music is overeengekomen, openbaar gemaakt. Volgens het document heeft Springsteen zich tot 2027 aan Sony verbonden en moet hij in die periode vier studioalbums, vijf live-albums, drie Anniversary-uitgaves in de vorm van boxsets en Tracks 2 uitbrengen. Als de uitgelekte tekst daadwerkelijk ondertekend is door Springsteen (dat is niet duidelijk), kan dit jaar de Anniversary-uitgave van Born in the USA worden verwacht en volgend jaar een nieuw studioalbum.

Er wordt vanuit gegaan dat Wikileaks toegang kreeg tot zo'n dertigduizend documenten van Sony Entertainment, nadat er was ingebroken op het computernetwerk van Sony, volgens sommige bronnen (Rolling Stone, Billboard) mogelijk door hackers uit Noord-Korea. Die wilden Sony dwars zitten vanwege de betrokkenheid van Sony bij de voor Noord-Korea controversiële film The Interview, een satirische film over twee Amerikaanse televisiemakers die de leider van Noord Korea, Kim Jong-Un, om willen brengen.
Tussen de documenten zaten e-mails die afkomstig zijn van, en bedoeld waren voor Michael Lynton, CEO van Sony Entertainment. Deze mails betrof correspondentie met zijn medewerkers en daar zat ook een versie van, naar het zich laat aanzien, het contract dat Springsteen vorig jaar augustus met Sony Music is overeengekomen. Het pdf-bestand was beschadigd en onleesbaar, maar is inmiddels met software hersteld. Het is niet duidelijk of de uitgelekte tekst de definitieve versie van het contract is en vanuit Sony Entertainment of Jon Landau Management is er geen uitsluitsel hierover te verwachten.

Als het contract is getekend wordt Springsteen geacht voor zijn 78ste nog flink wat materiaal uit te brengen, namelijk: vier studioalbums, drie multi-disc anniversary-uitgaves van Born in the USA (Sony verwacht een 3-cd uitgave), The River (naar verwachting ook een 3-cd uitgave) en Nebraska (naar verwachting een 2-cd uitgave), vijf complete live-albums en Tracks 2, bestaande uit drie of vier cd's. Het contract schrijft voor dat deze producten (afgezien van de live-albums) niet sneller dan zes maanden na elkaar mogen worden uitgebracht en dat tussen de studioalbums minimaal een jaar moet zitten. Tussen de verschillende uitgaves mag niet langer dan drie jaar tijd zitten. Als er een periode van vier jaar verstrijkt zonder uitgave, mag Sony het contract ontbinden. Sony stelt ook dat Springsteen tegen het einde van de contractperiode pas met een andere platenmaatschappij een nieuw studioalbum mag uitbrengen wanneer van de lijst met genoemde uitgaves bijna alles is verschenen, behalve eventueel de Nebraska Anniversary-uitgave of een live-album.

In de tekst staat zelfs wat Sony Music aan Springsteen zal betalen voor de albums en Anniversary-uitgaves: 31 miljoen dollar. Bruce moet daarvan wel zelf alle productiekosten zoals studio-opnametijd, mixing en mastering en de heruitgaves betalen, Sony neemt alleen de marketingkosten voor elke uitgave voor rekening. De inkomsten van de live-downloads zijn bijna in z'n geheel voor Bruce, slechts 12,5 procent gaat naar Sony. Maar de vijf live-albums die onder dit contract vallen, zullen van hogere kwaliteit zijn, staat in de geopenbaarde tekst.
Ten slotte eindigt elke verplichting van de artiest wanneer Springsteen voor het einde van het contract komt te overlijden of voorgoed gehandicapt raakt (Sony behoudt dan nog wel de uitgaverechten van de catalogus).
In het contract wordt geen melding gemaakt van de geremasterde uitgaves van Springsteens catalogus die dit jaar zijn verschenen en nog zullen verschijnen. Ook wordt Wrecking Ball als laatste studioalbum genoemd (High Hopes was al ruim een half jaar uit toen het contract werd opgesteld).



Oudjaarsshows officieel uitgebracht

25-03-2015

Vandaag is de officiële uitgave van de befaamde oudjaarsshow tijdens The River-tour, 31 december 1980 in Uniondale, N.Y., aangekondigd. Eerder al was het oudjaarsconcert van 1975, de laatste show van de Born to Run-tour, in Upper Darby, P.A., te koop.

Het concert in Nassau Coliseum, Uniondale, heeft jarenlang te boek gestaan als Springsteens langste concert. Pas tijdens de Wrecking Ball-tour werd de vier-uursgrens in Helsinki verbroken. In Uniondale luidden Springsteen en de band het nieuwe jaar in met een energieke show die ook de lijst klassiekers van Be True haalde. Tijdens de show, die grotendeels een typisch concert voor The River-tour was, passeerden ook nummers als 'Merry Christmas Baby', 'Rendezvous', 'The Price You Pay' en 'Santa Claus is Comin' to Town' de revue. Dicht tegen middernacht aan speelden Bruce en de band eerst 'Held Up Without a Gun', terwijl het nieuwe jaar daarna werd ingeluid met 'In The Midnight Hour' en 'Auld Lang Syne'.

Het concert is op meerdere bootlegs verschenen, de bekendste daarvan waren 'In The Midnight Hour' (een mix van 29 en 31 december 1980) van Great Dane en 'Nassau Night' van Crystal Cat. De uitvoeringen van '4th of July, Asbury Park (Sandy)', 'Rendezvous', 'Held Up (Witout a Gun') en 'Merry Chistmas Baby' verschenen eerder al officieel (op respectievelijk de Live 1975/85 box, Tracks, The Essential Bruce Springsteen en A Very Special Christmas). De gemasterde live-opname van het concert is te bestellen via de officiële site. De download is al verkrijgbaar en de cd-versie verschijnt 25 april.



Eerder verscheen een andere oudjaarsshow, die van 1975 in het Tower Theater in Upper Darby, P.A. (nabij Philadelphia). Dit concert is nooit in z'n geheel als bootleg verschenen. De setlist kent een aantal bijzondere uitvoeringen, zoals de langzame versie van 'Tenth Avenue Freeze-out', 'It's My Life', 'Pretty Flamingo', 'Mountain of Love' en de pianoversie van 'Thunder Road'.



Bruce speelt voor Bob Dylan

07-02-2015

Springsteen heeft gisteravond opgetreden met Tom Morello op het gala ter ere van Bob Dylans benoeming tot MusiCares Person of the Year 2015. Ze speelden 'Knockin' on Heaven's Door'.

Naast Springsteen traden onder meer ook Crosby, Stills & Nash, John Mellencamp, Alanis Morissette, Willie Nelson, Bonnie Raitt, Neil Young en Jackson Browne op. Bob Dylan zei vereerd te zijn dat al deze artiesten zijn songs speelden. Hij hield een speech.
Bruce kreeg dezelfde eretitel in 2013. Voorafgaand aan het gala had Bruce een gitaar gesigneerd voor de veiling van collector's items voor het goede doel. MusiCares steunt muzikanten die financiële, medische of persoonlijke hulp nodig hebben.

Een zeer kort videofragment (rechtsonder in beeld vind je het icoontje om het geluid aan/uit te zetten):



Bruce bij 15e Light of Day

18-01-2015

Springsteen heeft gisteravond als  special guest opgetreden bij het Light of Day-festival in Asbury Park. Hij trad op met Joe Grushecky and the Houserockers, Southside Johnny en La Bamba's Big Band en Willie Nile.

Het Light of Day-festival, dat gedurende de vijftien jaar dat het bestaat is uitgegroeid tot een rondtrekkend circus dat ook Europa, Canada en New York aandoet, sloot dit jaar af met een week lang optredens in Asbury Park. Het inititatief voor Light of Day komt van Bob Benjamin, Joe Grushecky's manager, die de ziekte van Parkinson heeft en geld inzamelt voor onderzoek naar bestrijding van deze ziekte. Het jaarlijkse festival had het hoofdprogramma dit jaar weer op zaterdagavond in het Paramount Theatre geprogrammeerd.

Het was niet de grootste verrassing dat Bruce als special guest kwam meedoen. Het Light of Day-programma ligt hem na aan het hart (hij stond toe dat ze de titel van zijn nummer aan de organisatie koppelden), Bruce is bevriend met Benjamin en Grushecky en hij heeft in de afgelopen vijftien jaar maar vier jaargangen gemist (zie hier een overzicht van alle optredens die Bruce voor Light of Day gaf). Springsteen kwam aan het einde van de middag al naar het theater om een korte soundcheck te doen en enkele nummers met Joe Grushecky and the Houserockers te repeteren. Zijn eerste optreden deed hij tijdens de set van Willie Nile, toen de zanger uit Buffalo hem vroeg mee te spelen met 'One Guitar'.

Bruce met Willie Nile (links).

Bruce bekeek de set van La Bamba's Big Band eerst vanuit de zaal. De band van trombonist Richie La Bamba Rosenberg, waarin ook enkele (oud)-Asbury Jukes zaten zoals Bobby Bandiera, Mark Pender, Glenn Alexander, Joe Bellia en Tony Tino, was laat aan het programma toegevoegd. Southside Johnny en Gary US Bonds zouden bij deze band zingen maar Bonds moest vanwege ziekte op het laatste moment verstek laten gaan. Bruce speelde aan het einde van Southside Johnny en La Bamba's optreden mee met 'The Letter', bekend van The Box Tops maar een grote hit voor Joe Cocker, aan wie deze uitvoering ook werd opgedragen. Vervolgens werd 'This Little Girl' onder handen genomen. Bruce zei dat hij het nummer heeft geschreven, maar niet wist of hij zich nog herinnerde hoe het gespeeld moest worden. Hij gaf het nummer destijds aan Gary US Bonds die het in 1981 op zijn album Dedication zette. De uitvoering was ongeoefend en het liep dan ook eventjes mis, maar Bruce bracht de band weer snel op het juiste spoor. "Alright, that's most of it", was Springsteens conclusie aan het eind.



De soulcover '(Your Love Keeps Lifting Me) Higher and Higher', bekend van Jackie Wilson, brachten Bruce en Southside als duet. Ook deze uitvoering ging niet vlekkeloos en Bruce zei tegen Southside: "It took two of us to fuck that completely up!" 'I Don't Want to Go Home' was de afsluiter. "Ik ben me nog pas aan het opwarmen", zei Bruce tegen Southside, een waarschuwing aan de mensen in het publiek dat hen nog wat te wachten stond.




Bruce met Southside Johnny.

Niet veel later verscheen Bruce dan ook alleen op het podium en speelde hij soloakoestisch 'Janey Don't You Lose Heart' als opener voor het laatste optreden van de avond, dat van Joe Grushecky and the Houserockers. De mannen uit Pittsburgh sloten zich aan bij Bruce en samen speelden ze een set van een uur en driekwartier, beginnend met 'Adam Raised a Cain'.
Veel nummers die dit jaar op de setlist stonden, speelt Bruce wel vaker bij optredens met Grushecky. 'Savin' Up', het soulnummer dat Bruce aan Clarence Clemons gaf voor diens solo-lp Rescue, was het tweede nummer. Bruce vroef vooeraf om een glaasje tequila. 'From Small Things (Big Things One Day Come)' werd gevolgd door 'Never Be Enough Time', een nummer van Grushecky dat Bruce en Grushecky als een duet uitvoeren.
'Racing in the Street '78', de uitvoering van het Darkness-nummer zoals dat op The Promise staat, had Bruce vorig jaar ook met Grushecky in Pittsburgh gespeeld. 'Pumpin' Iron, Sweatin' Steel' is een Houserocker-klassieker. 'Darkness on the Edge of Town' ging vooraf aan een relatief nieuw, humoristisch Grushecky-nummer 'I Still Look Good for 60', waarvan Bruce de tekst erg leuk vindt. 'Frankie Fell in Love' van High Hopes maakte vorig jaar op Light of Day zijn live-debuut en werd ook nu gespeeld, gevolgd door 'Hearts of Stone' (helaas niet als duet met Southside, een gemiste kans), 'Save My Love' en 'Talking to the King'. Voorafgaand aan 'Save My Love' zei Bruce dat hij het nummer geschreven had voor Darkness on the Edge of Town maar dat beter zou hebben gepast op Born to Run. Hij vertelde ook de anekdote dat hij in Providence, Rhode Island optrad en op straat 'Spirit in the Night' uit een autoradio hoorde komen. "What a great feeling it was, I was hearing my song. It was the first time I had ever heard one of my songs being played on the radio. This is what this song is all about."



Bij 'Because the Night' kwamen John Eddie, James Maddock en Willie Nile meedoen en voor het finalenummer 'Light of Day' stroomde het podium vol met alle artiesten die die avond hadden opgetreden en vrijwilligers die bij de organisatie betrokken zijn. Bob Benjamin kreeg de plaats naast Bruce aan de microfoon. Bruce hield nog een praatje waarin hij over de broederschap onder muzikanten sprak, een gift die Bob Benjamin de muzikanten elk jaar met Light of Day geeft. Als toegift zong hij 'Thunder Road' met iedereen op het podium, in een semi-akoestische uitvoering, met pianobegeleiding en aan het einde blies Eddie Manion de saxofoonsolo. Het was nog niet het einde van de avond, die kwam in de vorm van een krachtige uitvoering van 'The Promised Land' die Bruce met de Houserockers en Eddie Manion deed.


Bruce met Bob Benjamin (links).

Setlist 17-1:
Met Willie Nile: One Guitar
Met Southside Johnny en La Bamba's Big Band: The Letter / This Little Girl / (Your Love Keeps Lifting Me) Higher and Higher / I Don't Want to Go Home
Soloakoestisch: Janey Don't You Lose Heart
Met Joe Grushecky and the Houserockers: Adam Raised a Cain / Savin' Up / From Small Things (Big Things One Day Come) / Never Be Enough Time / Racing in the Street '78 / Pumpin' Iron, Sweatin' Steel / Darkness on the Edge of Town / I Still Look Good for 60 / Frankie Fell in Love / Hearts of Stone / Save My Love / Talking to the King / Because the Night (met John Eddie, James Maddock en Willie Nile) / Light of Day (met alle artiesten) / Thunder Road (met alle artiesten) / The Promised Land


Bruce met op de achtergrond Eddie Manion (links) en Joe Grushecky (rechts).



Springsteen bij pre-Grammy event

06-01-2015

Volgens de San Francisco Chronicle treedt Springsteen op 6 februari op het pre-Grammy Event op, het gala waarbij Bob Dylan als MusiCares Person of the Year 2015 wordt geëerd.

De krant geeft aan dat de Recording Academy, die de Grammy's uitreikt, dit nieuws vandaag bekend heeft gemaakt, maar het persbericht hierover was op het moment van schrijven van dit bericht nog niet op die site te vinden. Naast Springsteen zullen onder anderen ook Crosby, Stills & Nash, John Mellencamp, Willie Nelson, Bonnie Raitt, Eddie Vedder en Neil Young acte de présence op de tribute die in Los Angeles plaatsvindt. In 2006 was Bruce een van de artiesten die James Taylor toezong bij diens MusiCares Person of the Year onderscheiding en twee jaar geleden werd Bruce zelf tot Person of the Year gekroond.



Agora '78-show is volgende archiefuitgave

01-01-2015

Eind vorig jaar verscheen de tweede uitgave uit de reeks klassieke concerten die Springsteen zelf officieel uitbrengt. Het zijn de opnames van het legendarische concert dat hij en de E Street Band op 9 augustus 1978 in The Agora Ballroom in Cleveland gaven. Eerder zag al het Apollo Theater-concert van 9 maart 2012 het licht.

De show in The Agora was een van de vijf concerten tijdens de Darkness on the Edge of Town-tour die live op de Amerikaanse radio werden uitgezonden. De show in The Agora werd speciaal voor het tienjarig jubileum van het lokale radiostation WMMS gegeven. Het concert was gratis toegankelijk, maar er was veel meer vraag naar toegangsbewijzen dan dat de kleine club kon herbergen.

De show bestaat uit twee sets die samen langer dan drie uur duren. De befaamde discjockey Kid Leo, een trouwe supporter van Springsteens muziek in de jaren zeventig, mocht de band aankondigen toen ze het podium opkwamen. Deze introductie staat ook op de live-opname. Het concert begint met de van Joe Cochran bekende cover 'Summertime Blues' en is verder kenmerkend voor de Darkness-tour, met daarbij de toen nog onuitgebrachte nummers 'Fire' en 'Sherry Darling' op de setlist. Opnames voor deze show werden volgens sommigen al overwogen voor een live-albumuitgave tussen Darkness en The River. Met name promotor en eigenaar van The Agora, Henry LoConti, heeft lange tijd geprobeerd om toestemming te krijgen van Springsteens management om opnames uit te brengen, niet voor eigen gewin maar om de Western Reserve Historical Society, een culturele instelling verbonden aan de universiteit van Cleveland, financieel te steunen. LoConti maakte de officiële release niet meer mee, hij overleed een half jaar geleden.

De Agora-show is de tweede klassieke live show die uit Springsteens archief gehaald wordt voor een officiële uitgave. Het is te bestellen via Springsteens website

Welke shows zou jij willen dat Springsteen nog meer uitbracht? Be True heeft ook een droomlijst en schreef er een  artikel over.



Bruce en Patti bij Stand Up for Heroes

06-11-2014, laatste update: 11-11-2014

Bruce heeft gisteravond in het theater van Madison Square Garden, New York, opgetreden voor Stand Up for Heroes. In een half uur durend optreden speelde Bruce vijf nummers akoestisch en vertelde hij een paar moppen. Patti Scalfa kwam halverwege meedoen op 'If I Should Fall Behind'.

Gisteravond was de achtste keer dat deze avond met muziek en stand-upcomedy werd georganiseerd om geld in te zamelen voor de Bob Woodruff Foundation, een stichting die geld inzamelt om oorlogsveteranen financieel te steunen. Bruce heeft nog geen Stand Up for Heroes-optreden gemist. Deze keer speelde hij vijf nummers akoestisch. Hij begon met 'Working on the Highway' en 'Growin' Up'. Laatstgenoemde begon Bruce met een mop:

"When we first started out, the E Street Band and I stayed at some pretty funky motels. First it was just six guys in a Chevy driving for thirteen hours between shows and we'd pull off by the side of the road to sleep in the car. Then we started to stay in little motels by the side of the road. I'd call to the desk one night in some place where we were staying and I said: 'I got a leak in my sink.' And the guy said: 'Go ahead.'"
Halverwege het nummer onderbrak Bruce de uitvoering om nog een grap te vertellen: "Sometimes I would sleep odd. I woke up in the morning, rolled over and said to Patti: 'Patti, it happened again last night. I got up and went to the bathroom and God turned the light on for me and when I was finished, God turned the light off.' And she said: 'No, no, you were just pissing in the refrigerator.'"



Daarna introduceerde Bruce Patti Scialfa en met haar voerde hij 'If I Should Fall Behind' als duet uit. Bruce droeg het op aan de families van de veteranen.
Daarna volgde weer een mop waarin een politieagent iemand met messen in zijn auto aanhoudt. De bestuurder legt uit dat de messen voor zijn jongeleeract zijn, maar de politieagent wil dat hij dit bewijst door uit te stappen en de messen in de lucht te houden met jongleren. Dan rijdt er een andere auto langs waarvan de bestuurder zegt: "Goh, ik ben blij dat ik niet gedronken heb, kijk nou eens hoe ze je hier testen." De akoestische slide-gitaarversie van 'Born in the USA' volgde.



Zonder grap tussendoor vervolgde Bruce het optreden met 'Dancing in the Dark', dat hij grotendeels naast de microfoon zong. Dat was tevens het laatste nummer dat Bruce speelde. Hij bedankte het publiek en zei: "Ik speelde beter dan ik zelf had verwacht." Het was ook alweer even geleden dat Bruce op het podium had gestaan, de laatste keer was in mei in Lissabon toen hij met The Rolling Stones optrad.



Bruce verliet het podium nog niet, hij bleef om mee te helpen bij de veiling van een van zijn elektrische gitaren. Toen de biedingen stokten, gooide Bruce er een gitaarles bij. Hij speelde intussen een stukje van 'Mystery Train' op de gitaar. Het bod stokte op $250.000 toen Bruce aanbood om de winnaar ook nog thuis bij hem uit te nodigen om lasagna te komen eten en hij wilde de winnaar ook een ritje in de zijspan van zijn motor aanbieden. Ten slotte gooide Bruce zijn T-shirt erbij. Iemand uit het publiek stelde voor $300.000 voor één gitaar te bieden als Bruce nog een tweede gitaar ter beschikking wilde stellen, die dan ook voor $300.000 verkocht zou worden. Bruce stemde daarmee in, het tweede bod volgde en Bruce sloot de veiling af door een couplet van 'Mystery Train' te zingen.
Springsteens optreden en de veiling sloten de avond af, die begonnen was met stand-upcomedy van John Oliver, Jon Stewart, Louis C.K. en Jim Gaffigan.



Bruce voor de achtste keer bij Stand Up For Heroes

17-09-2014

Springsteen doet op 5 november in New York mee aan het Stand Up For Heroes-benefietoptreden. In het Theater van Madison Square Garden wordt op die avond muziek en stand-upcomedy gecombineerd om geld in te zamelen voor de Bob Woodruff Foundation.

De Bob Woodruff Foundation is een stichting die Amerikaanse oorlogsveteranen financieel ondersteunt. De jaarlijks terugkerende benefietavond van Stand Up For Heroes wordt dit jaar voor de achtste keer georganiseerd en Springsteen is elk jaar betrokken geweest. Naast Bruce treden dit jaar de Amerikaanse komieken Louis C.K. en John Mulaney en de Britse komiek John Oliver op. Televisiejournalist en Springsteen-fan Brian Williams werkt ook mee. Enkele special guests worden later bekendgemaakt.



Bruce bij de Rolling Stones in Lissabon

30-05-2014

Springsteen heeft gisteravond met de Rolling Stones opgetreden in het Parque Bela Vista in de Portugese hoofdstad Lissabon. Bruce speelde met de band mee op 'Tumbling Dice'.



Net als in 2012, toen Springsteen als special guest met de Stones in Newark, NJ optrad, zong hij 'Tumbling Dice' als een duet met Mick Jagger. Springsteen is met Patti Scialfa in Portugal om hun dochter aan te moedigen bij een concours hippique voor springpaarden. Het concert van de Stones is het tweede van hun Europese On Fire-tour en onderdeel van het festival Rock in Rio-Lissabon. Volgende week spelen de Rolling Stones op Pinkpop en eind juni op TW Classic in Werchter.



Tweede show met de Houserockers in Pittsburgh

24-05-2014

Vrijdagavond heeft Springsteen het tweede concert met Joe Grushecky and the Houserockers in de Soldiers and Sailors Memorial Hall in Pittsburgh gegeven. Bruce en Joe brachten veel variatie in de set, ten opzichte van de eerste show speelden ze zestien andere nummers.

De opzet van het concert was gelijk aan die van de eerste avond. Na een openingsset van Milly, de band van Joe's zoon Johnny, betrad Bruce in zijn eentje het podium en speelde hij drie nummers soloakoestisch: 'Further on (Up the Road)', 'I'll Work for Your Love' en 'Outlaw Pete'. De eerste twee nummers heeft Springsteen wel vaker akoestisch gespeeld, maar voor 'Outlaw Pete' was dat een primeur. Bruce zei vooraf dat hij per ongeluk te veel medicijnen had genomen en 'Outlaw Pete' het resultaat van zijn hallucinatie was. Bruce kondigde daarna Joe Grushecky and the Houserockers aan die vervolgens drie nummers speelden zonder Bruce.
Springsteen voegde zich weer bij de band voor 'Adam Raised a Cain'. Net als de dag ervoor werd The Promise-versie van 'Racing in the Street ('78)' gespeeld. 'Atlantic City' was een setwijziging net als het volgende nummer: 'Better Days'. 'Pink Cadillac', de b-kant van de 'Dancing in the Dark'-single, speelde Bruce voor 'Frankie Fell in Love', waarna ze de Grushecky-nummers 'I'm not Sleeping' (dat Joe samen met Bruce schreef) en 'Junior's Bar' brachten.


Foto: Matt Orel.

'Save My Love' van The Promise, dat Bruce voor het eerst bij het eerste optreden dat hij met Joe in de Soldiers and Sailors Memorial Hall in 2010 had speelde, stond vanavond ook op de setlist. Daarna volgden de souluitvoering van 'Savin' Up' en 'Hearts of Stone', twee nummers waarop saxofonist Eddie Manion de sterren van de hemel speelde.
'Lucky Town' en 'Human' Touch' koppelde Bruce aan elkaar. De twee nummers uit het '92-repertoire waren met 'Better Days' en het tijdens de show niet gespeelde 'Living Proof' in de soundcheck gerepeteerd. 'Down the Road Apiece', de boogie-woogie bluesklassieker uit 1940 van Don Raye en een favoriet van Grushecky, sloot de set af. De muzikanten zetten de toegiften  rockend voort met 'Twist and Shout', 'Leavin' Train', dat bij de eerste avond de wereldprimeur had gekregen, en 'Light of Day'. Bruce bleef alleen op het podium voor twee akoestische afsluiters: 'My Beautiful Reward' en 'Jersey Girl'. Eddie Manion was bij deze afsluiter terug op het podium om de saxofoonsolo te spelen.
Volgens aanwezige fans leek Springsteen last van zijn rug te hebben (gisteren verscheen op internet ook een foto van hem bij een chiropractor), maar dat weerhield hem echter niet om drie uur lang met Joe Grushecky op te treden.

Setlist 23-5: Bruce soloakoestisch: Further on (Up the Road) / I'll Work for Your Love / Outlaw Pete
Joe Grushecky and the Houserockers: Hear the Devil Knocking at My Door / John The Revelator / East of Eden
Bruce met Joe Grushecky and the Houserockers: Adam Raised A Cain / Never Be Enough Time / Racing in the Street ('78) / Pumpin' Iron, Sweatin' Steel / Atlantic City / Better Days / I Still Look Good for 60 / Pink Cadillac / Frankie Fell in Love / I'm Not Sleeping / Junior's Bar / Save my Love / Savin' Up / Hearts of Stone / Talking to the King / Lucky Town / Human Touch / Down the Road Apiece // Twist and Shout / Leavin' Train / Light of Day
Bruce soloakoestisch: My Beautiful Reward
Bruce en Eddie Manion: Jersey Girl



Springsteens eerste avond met Grushecky

23-05-2014, laatste update: 24-05-2014

Springsteen heeft donderdagavond 22 mei het eerste van twee optredens met Joe Grushecky and the Houserockers in Pittsburgh gedaan. Vergelijkbaar aan de concerten in 2010 en 2011 in de Soldiers and Sailors Memorial Hall speelde Bruce voorafgaand enkele nummers soloakoestisch en speelde hij met Grushecky een rockset met nummers van The Houserockers, eigen nummers (waaronder enkele speciale keuzes) en covers.

Na een kort optreden van de band Milly van Joe Grushecky's zoon Johnny, kwam Bruce om kwart voor negen het podium op met een akoestische gitaar en mondharmonica. "Hallo, Pittsburgh, het is fijn weer terug te zijn. Ik ben het openingsprogramma van Joe", zei Bruce waarna hij 'Mary Queen of Arkansas' van zijn eerste album Greetings from Asbury Park inzette. Bruce zei dat het nummer het verhaal van een man is die verliefd is op een travestiet. "Ik durf de wedden dat jullie dat niet wisten", zei Bruce erbij. Sinds de jaren 70 heeft Springsteen dit nummer pas vijf keer gespeeld, waarvan de laatste keer vijf jaar geleden. De keuze voor dit obscure nummer was slechts een aankondiging van wat er nog zou komen. Het volgende nummer, 'Two for the Road', heeft Bruce slechts vier keer eerder live gespeeld, allen tijdens de Devils & Dust-tour. Het b-kantje van de 'Tunnel of Love'-single verscheen in 1998 op Tracks. 'Kingdom of Days', dat Bruce negen dagen eerder bij het High Hopes-concert in Albany speelde, kondigde hij nu aan met de woorden: "This is a song about time, time passes... shame about that." Hierna kondigde Bruce Joe Grushecky aan en verdween hij van het podium.


Springsteen met Joe Grushecky (links) en Houserocker-gitarist Danny Gochnour (rechts).

Na drie nummers verscheen Bruce weer om de rest van de avond met Grushecky te rocken. Allereerst op zijn eigen 'Adam Raised a Cain', waarna hij een duet met Grushecky aanging op 'Never Be Enough Time', een bijna vaste keuze als Bruce met de mannen uit Pittsburgh speelt. The Promise-versie van 'Racing in the Street ('78)' is geen vaste keuze, en des te opmerkelijker omdat Bruce het afgelopen weekend bij de voorlaatste show van de tour heeft opgeduikeld.
Na de Houserocker-klassieker 'Pumpin' Iron' koos Bruce voor 'Leap of Faith'. Hij had veel plezier met de tekst van het volgende nummer, Grushecky's nieuwe lied 'I Still Look Good for 60'. 'Darkness on the Edge of Town' is ook zo'n nummer dat Bruce vaak met Joe speelt. 'Frankie Fell in Love' kondigde Bruce aan met een intro over de discussie tussen Shakespeare en Einstein over de liefde: "Einstein had het bij het verkeerde eind, hij analyseerde te veel", aldus Bruce. Dit nummer werd begin dit jaar voor het eerst live bij het Light of Day-concert in Asbury Park gespeeld, waar Springsteen met Joe Grushecky optrad, dus was een herhaling van dit nummer van High Hopes deze avond geen verrassing. 'Hearts of Stone' was dat misschien wel, hoewel het ook bij het Light of Day-concert eerder dit jaar gespeeld is. Asbury Juke en E Street-saxofonist Eddie Manion was in Pittsburgh aan de Houserockers toegevoegd en straalde in de spotlight op deze klassieker die Bruce aan Southside Johnny gaf en hij bij de laatste Amerikaanse shows van de tour herontdekt lijkt te hebben. Manion had ook een hoofdrol in het soulnummer 'Savin' Up' dat Bruce ooit aan Clarence Clemons gaf voor diens eerste soloalbum Rescue uit 1983. Bruce ging tijdens het intro van het podium af en liep langs een paar rijen stoelen door het publiek.



'Talking to the King', Grushecky's verhaal over zijn droom over een ontmoeting met Elvis, staat ook vaak op de setlist als hij met Springsteen speelt. Dat kan niet gezegd worden van 'Leavin' Train', de outtake van begin jaren 90, die wel op Tracks verscheen maar Bruce nooit eerder live gespeeld heeft. Hij deelde de gitaarsolo met Danny Gochnour van The Houserockers. Aan het einde van het nummer riep Bruce: "World premier!" Na 'Seven Angels' dit weekend in Uncasville was dit het tweede nummer uit de bijna vergeten groep outtakes van de Human Touch/Lucky Town-periode dat plots live gespeeld wordt.



'The Promised Land' was het slotnummer van de set, waarna nog drie toegiften met de band volgden: 'Code of Silence', dat Bruce samen met Grushecky schreef en Springsteen in 2004 een Grammy Award opleverde, 'I Was Born to Rock' van Grushecky en de vaste keuze 'Light of Day', dat Bruce inleidde met een lange gitaarsolo. Rick Witkowski, een muzikant uit Pittsburgh, vergezelde Grushecky en Springsteen bij deze toegiften. Bruce bleef tot slot nog op het podium om het publiek solo uit te zwaaien met twee akoestische nummers op gitaar: 'The Wall' en 'Incident on 57th Street'.
Vanavond is er nog een optreden in de Soldiers and Sailors Memorial Hall.

Setlist 22-5: Bruce soloakoestisch: Mary Queen of Arkansas/ Two for the Road / Kingdom of Days
Joe Grushecky and the Houserockers: East Carson Street / John The Revelator / East of Eden
Bruce met Joe Grushecky and the Houserockers: Adam Raised A Cain / Never Be Enough Time / Racing in the Street ('78) / Pumpin' Iron, Sweatin' Steel / Leap of Faith / I Still Look Good for 60 / Darkness on the Edge of Town / Frankie Fell in Love / Hearts of Stone / Savin' Up / Talking to the King / Leavin' Train / The Promised Land // Code of Silence / I Was Born to Rock / Light of Day
Bruce soloakoestisch: The Wall / Incident on 57th Street



Eerste show Zuid-Afrika met eerbetoon aan Mandela

26-01-2014, laatste update: 29-01-2014

Springsteen heeft zojuist het eerste concert ooit in Zuid-Afrika gegeven. In het Bellville Velodrome in Kaapstad hebben Bruce en de E Street Band bijna drie uur en tien minuten op het podium gestaan. Patti Scialfa was afwezig, maar wel had Bruce Little Steven en Tom Morello aan zijn zijde.

Het concert opende Springsteen met 'Free Nelson Mandela', de protestsong van de Britse band Special AKA uit 1984. Ook bij de toegiften bracht Bruce een eerbetoon aan Mandela, toen hij 'We Are Alive' aan de eind vorig jaar overleden Zuid-Afrikaanse held opdroeg. In laatstgenoemde nummer veranderde Bruce ook de tekst een beetje, hij zong "I was killed in Sharpeville in 1960", daarmee verwijzend naar een bloedbad bij een politiekantoor in Sharpeville, Zuid-Afrika op 21 maart 1960, waar de politie vuur opende op zwarte demonstranten en waarbij 69 mensen omkwamen.
De setlist van de show leek sterk op die van de Wrecking Ball-concerten, met enkele toevoegingen van het High Hopes-album: het titelnummer 'High Hopes', 'Heaven's Wall', 'American Skin' en 'The Ghost of Tom Joad'. Bruce eindigde het concert met de belofte dat Kaapstad vanaf nu een permanente tourstop zal worden. In ieder geval komen er later deze week nog twee shows.


Voor en tijdens de crowdsurf (foto's: Ruud Röben).

Voorafgaand aan het concert was er een soundcheck waarbij internationale pers was uitgenodigd. Daarin had Springsteen het onder meer over de inkomensverschillen in de VS en in Zuid-Afrika:  "Het verschil in inkomens is een enorm probleem in de VS. En het rampzalige is dat het alleen maar groter lijkt te worden. Uiteindelijk zullen samenlevingen uit elkaar vallen en dat is een gevaar voor mijn land en hier in Zuid-Afrika kennen ze hetzelfde probleem." Leon Verdonschot was ook bij de persmeeting en zag uiteraard ook het concert. Na de show mailde hij zijn verslag:

"Tijdens de persconferentie 's middags kreeg Bruce goede en diepgaande vragen over zijn relatie met en visie op het land en op (de erfenis van) Nelson Mandela. Hij gaf uitgebreid antwoord. Opvallend vond ik twee ontboezemingen; dat hij had verwacht dat de boodschap van Wrecking Ball meer impact zou hebben, en dat hij niet meer oneindig aan albums wil blijven schaven tot ze perfect zijn, maar als liedjes goed en af zijn ze gewoon wil uitbrengen, en vooral veel wil optreden.
Bruce zien optreden voor een zaal vol mensen die hem, op een paar overgevlogen fans uit andere landen na, nog nooit live hebben gezien: dat was de uitzonderlijke situatie gisteren in Kaapstad. In een voor onze begrippen voor Bruce uitzonderlijk kleine zaal (capaciteit: 7.000, en, zoals Bruce herhaaldelijk stelde, een kopie van de Convention Hall in Asbury Park, New Jersey) gaf hij ruim drie uur een cursus 'Springsteen voor beginners'."

"Het gebrek aan ervaring van het publiek bleek op verschillende momenten en manieren. Op onverwachte momenten was er geen of pas laat herkenningsapplaus, bij 'Because the Night' niet al bij het intro, maar pas bij de eerste zin. Het publiek toonde ook onervarenheid met Bruces fysieke show: hij moest een keer lachend verzoeken om handen 'off my pants' te halen. En toen hij crowdsurfte, moest hij, terwijl hij al op de handen van het publiek lag, ze uitleggen dat het de bedoeling was dat ze hem richting podium droegen. Verder was er een gebrek aan tekstvastheid: Bruce moest zich uiteindelijk na een lange sprint richten tot een Italiaans jongetje op de eerste rij om een meezinger te krijgen bij 'Waitin' on a Sunny Day'.
Het enthousiasme bij het publiek was er overigens niet minder om: het was eerder onwennigheid. Bruce en de band waren opvallend ontspannen en ronduit vrolijk. Bruce was erg goed bij stem, en zelfs voor zijn doen opvallend afgetraind. Alleen Little Steven was iets meer in zichzelf gekeerd dan gebruikelijk, in dat land waar hij de geschiedenis van mede heeft helpen bepalen. Zijn rol was ook kleiner dan normaal: de solo's werden nu verdeeld tussen Nils, Bruce en uiteraard Tom Morello, die in 'The Ghost of Tom Joad' mocht losgaan, tot euforie van het publiek."


Leon Verdonschot interviewde Little Steven voor een documentaire over twee Zuid-Afrikaanse fans en Van Zandts
betrokkenheid bij Artists United Against Apartheid in het verleden.


"Dat de band nog moest warmdraaien, bleek eigenlijk zelden. Hooguit vielen er wat meer stiltes tussen de nummers, en liep 'American Skin' in de vernieuwde versie nog niet helemaal soepel, al was het wel een mooie versie die het publiek nou juist wél weer leek te kennen. De set leek qua opbouw op die van de concerten uit de Wrecking Ball-tour, met iets minder nummers van dat album en drie van High Hopes als vervanger."


Leon Verdonschot interviewde ook Tom Morello.

"Hoogtepunt vond ik persoonlijk allereerst de uitzonderlijk intense versie van 'Atlantic City', met enkele erg mooie, dromerige toegevoegde tekstregels ("I'm waiting, I'm looking" - en dat herhaald als een mantra). En vervolgens de soloversie van 'Thunder Road' als laatste toegift, na een erg vrolijke versie van 'Shout', waar Bruce tot hilariteit van Steve Max Weinberg (door Bruce tijdens dit nummer simpelweg als 'Mighty' aangeduid) bleef verrassen met nieuwe breaks."



"Ik ben erg benieuwd naar de show van morgen, die als eerste was aangekondigd en snel uitverkocht raakte, dus wellicht ook een publiek trekt dat bekender is met Bruces werk."



Setlist 26-1: Free Nelson Mandela / Badlands / Death to My Hometown / Out in the Street / High Hopes / Spirit in the Night / Hungry Heart / The River / Heaven's Wall / Atlantic City / Johnny 99 / Pay Me My Money Down / American Skin (41 Shots) / Because the Night / Darlington County / Shackled and Drawn / Waitin' on a Sunny Day / The Rising / The Ghost of Tom Joad / Land of Hope and Dreams // We Are Alive / Born in the USA / Born to Run / Dancing in the Dark / Tenth Avenue Freeze-out / Shout / Thunder Road (soloakoestisch)


Foto: Ruud Röben.



Foto's en een verslag op Springsteens eigen website.
Noorse website heeft filmpjes van 'Free Nelson Mandela', 'Badlands', 'Death to My Hometown', 'High Hopes', 'Spirit in the Night', een verslag en Q&A bij persmeeting.



De eerste show is officieel te downloaden via Springsteens webshop.






> Maybe True

OVER BE TRUE
E-MAILNIEUWSBRIEF